Den starkaste förändringskraften naturen känner,

är en grupp människor som sammarbetar mot


ett gemensamt mål. - Margaret Mead







torsdag 28 april 2011

Boktips (5) Lars Rambe, Sölve Dahlgren, Ann Ljungberg Lyckas med bokutgivning

Vad kan en som hyser författardrömmar, göra när just har skrivit färdigt sin bok och vill publicera den? Man skickar den till ett förlag förstås. Men vad kan man göra när ens manus blir refuserat gång på gång trots att man är fast övertygad att det är bra? Svaret hittar man i denna nyutkomna bok skriven av en svensk författartrio som äger stor erfarenhet och breda kunskaper om bokbranschen. Den som tror på sin boks värde och är beredd att anstränga sig lite får här ovärderlig hjälp. Steg för steg ledsagas läsaren längs bokens väg från manusstadiet till bokhandels disk/skyltfönster.

I avsnittet som rör bokens färdigställande får läsaren upplysningar om bokens redigering och utformning, om dess omslag, inlaga, tryckning och distribution. Kapitlet om marknadsföring innehåller massor av tips om en rad aspekter som man inte alltid tänker på. Det kan gälla kontakterna med tidningarna, recensionerna, annonseringen eller lanseringsfesten. I frågan om säljandet får man värdefulla råd om olika distributionsmöjligheter vid sidan om den klassiska bokhandeln. Det kan vara nätbokhandel, bokklubbar, varuhus m.m.

Olika alternativ presenteras kortfattat, fördelar och nackdelar vägs hela tiden mot varandra så att läsaren får en så fullständig bild om bokmarknaden som möjligt. Man blir varse hur viktigt det är att ha en utgivningsplan, att skapa en författarplattform eller en medialista till exempel; hur man genomför en gerillamarknadsföring, vad en marknadsbudget innebär och vilken betydelse författarens hemsida har för bokens distribution.

Det som gör boken extremt användbar är dess saklighet, aktualitet och överskådlighet. Författarna serverar sina upplysningar direkt, utan att omsvepa dem i en massa tomt prat. Bokens olika avsnitt är så pedagogiskt och logiskt upplagda att man snabbt hittar sidan som tar upp ämnet man är intresserad av. Författarna ger värdefulla insikter om de allra senaste tekniker som existerar idag. Desktop publishing är endast en av dessa.

På bokens sista sidor dyker det upp ytterligare några överraskningar. En av dessa är en lista med användbara hemsidor där man kan hitta flera tips om bokutgivning. En annan är raderna där författarna avslöjar ”den tredje vägen” mellan att ge ut på förlag och att välja egenutgivning. De påstår att detta alternativ minskar riskerna och ökar debutantens chanser att nå en bred publik. Oavsett vilken väg man väljer att gå jag antar att denna manual kommer att hjälpa många själar med författarambitioner.

Inga kommentarer: